5 ting å tenke på

Gjorde fjorårets unormalt lave strømpriser oss litt late? I 2020 var den gjennomsnittlige strømprisen for husholdninger, utenom avgifter og nettleie på 20,7 øre/kWh. Det var hele 57% lavere enn i 2019 og det laveste som er registrert siden 2002. Veldig mange har fått en veldig annen realitet i innledningen av 2021 og betaler nok omtrent det samme for strøm i januar og februar som de gjorde i hele 2020.

Heldigvis finnes det gode råd. I dagens marked vil strømstyring ved å flytte forbruket over fra tider på døgnet der toppen er høyest til de periodene med overskuddsenergi og lavere kostnad være svært lønnsomt, og heldigvis kan dette gjøres smart. Vi tror at kunder som er bevisst på sitt eget forbruk, naturlig nok også vil adaptere og tilpasse seg, og automatisk gjøre grep som er kostnadsreduserende. Så hvilke råd skal du gi kunden din, og hvilken informasjon bør de kunne forvente å få fra elektrikeren som fagmann?

1. Benytt styrbare komponenter.

Tiden der vi bruker tradisjonelle termostater, dimmere m.m. er forbi. Et nytt elektrisk anlegg har levetid på 20-25 år, derfor må man tenke fremover. Man må ikke nødvendigvis programmere de styrbare komponentene, det viktige er at de sitter klar til når kunden ønsker å ta i bruk automatikken. Slik unngår man å kaste fungerende komponenter. Du sparer tid, ressurser og kunden er fornøyd med sin fremtidsretta elektriker.

2. Legg opp til elbillader.

Selv om kunden ikke har el-bil nå, skal man ikke se bort i fra de kommer til å anskaffe en, eller at de neste eierne av boligen har. Derfor er det viktig å i alle fall legge opp rør og sette av plass i sikringsskapet for elbillader. Skal kunden allerede ha ladestasjon? Vår anbefaling er å velge en fremtidsretta lader som oppdaterer seg online, lar deg smartstyre ladning og er kompatibel med fremtidens strømselskaper.

3. Informer om strømselskap.

Som fagmann på strøm bør kunden kunne forvente at de får informasjon, tips og råd fra deg. Løsningene til Tibber er per nå soleklart foran resten, og her vil flere komme på banen. En elektriker som følger med i tiden og gir råd deretter, er en elektriker kunden vil stole på.

4. Tenk på de store kostnadsdriverne.

Oppvarming, varmtvann og ladning av elbil er tradisjonelt de største postene på strømregningen, gi derfor ekstra gode råd på disse punktene til kunden. Husk også at det er lettere å ta med lys og noe sikkerhet dersom kunden ser verdien på de store postene.

5. Tenk fremtid og tenk stort.

Velg komponenter og oppsett som også er kompatible med morgendagens trender. Se på løsninger som er knyttet sammen av de store aktørene; Google, Philips, Apple m.fl. Et oppsett i dag bør være mulig å integrere med Google Assistant og talestyring. Det er ikke mye elektronikk, enten det er en robotstøvsuger eller en vaskemaskin, som ikke vil være styrbart i fremtiden. Tenk stort!

Som alltid bistår vi og hjelper deg og kunden med oppsett, valg av komponenter og løsninger. Vi ser frem til å høre fra deg!

/ 18. februar 2021

5 ting å tenke på

Gjorde fjorårets unormalt lave strømpriser oss litt late? I 2020 var den gjennomsnittlige strømprisen for husholdninger, utenom avgifter og nettleie på 20,7 øre/kWh. Det var hele 57% lavere enn i 2019 og det laveste som er registrert siden 2002. Veldig mange har fått en veldig annen realitet i innledningen av 2021 og betaler nok omtrent det samme for strøm i januar og februar som de gjorde i hele 2020.

Heldigvis finnes det gode råd. I dagens marked vil strømstyring ved å flytte forbruket over fra tider på døgnet der toppen er høyest til de periodene med overskuddsenergi og lavere kostnad være svært lønnsomt, og heldigvis kan dette gjøres smart. Vi tror at kunder som er bevisst på sitt eget forbruk, naturlig nok også vil adaptere og tilpasse seg, og automatisk gjøre grep som er kostnadsreduserende. Så hvilke råd skal du gi kunden din, og hvilken informasjon bør de kunne forvente å få fra elektrikeren som fagmann?

1. Benytt styrbare komponenter.

Tiden der vi bruker tradisjonelle termostater, dimmere m.m. er forbi. Et nytt elektrisk anlegg har levetid på 20-25 år, derfor må man tenke fremover. Man må ikke nødvendigvis programmere de styrbare komponentene, det viktige er at de sitter klar til når kunden ønsker å ta i bruk automatikken. Slik unngår man å kaste fungerende komponenter. Du sparer tid, ressurser og kunden er fornøyd med sin fremtidsretta elektriker.

2. Legg opp til elbillader.

Selv om kunden ikke har el-bil nå, skal man ikke se bort i fra de kommer til å anskaffe en, eller at de neste eierne av boligen har. Derfor er det viktig å i alle fall legge opp rør og sette av plass i sikringsskapet for elbillader. Skal kunden allerede ha ladestasjon? Vår anbefaling er å velge en fremtidsretta lader som oppdaterer seg online, lar deg smartstyre ladning og er kompatibel med fremtidens strømselskaper.

3. Informer om strømselskap.

Som fagmann på strøm bør kunden kunne forvente at de får informasjon, tips og råd fra deg. Løsningene til Tibber er per nå soleklart foran resten, og her vil flere komme på banen. En elektriker som følger med i tiden og gir råd deretter, er en elektriker kunden vil stole på.

4. Tenk på de store kostnadsdriverne.

Oppvarming, varmtvann og ladning av elbil er tradisjonelt de største postene på strømregningen, gi derfor ekstra gode råd på disse punktene til kunden. Husk også at det er lettere å ta med lys og noe sikkerhet dersom kunden ser verdien på de store postene.

5. Tenk fremtid og tenk stort.

Velg komponenter og oppsett som også er kompatible med morgendagens trender. Se på løsninger som er knyttet sammen av de store aktørene; Google, Philips, Apple m.fl. Et oppsett i dag bør være mulig å integrere med Google Assistant og talestyring. Det er ikke mye elektronikk, enten det er en robotstøvsuger eller en vaskemaskin, som ikke vil være styrbart i fremtiden. Tenk stort!

Som alltid bistår vi og hjelper deg og kunden med oppsett, valg av komponenter og løsninger. Vi ser frem til å høre fra deg!

/ 18. februar 2021