Personvernerklæring

Denne personvernerklæringen beskriver hvordan INTIN AS samler inn og bruker personopplysninger. Vi tar din rett til personvern på alvor, og ønsker å være åpen om hvordan vi behandler personopplysningene dine. Målet er å gjøre det enda klarere for deg hva vi behandler av persondata om deg, hvorfor vi gjør det, hvor dataene kommer fra, hvem som er involvert i behandlingen av dataene dine, hvorfor vi har lov til å behandle dataene dine på denne måten og hvilke rettigheter du har.

Sikkerhetsansvarlig i INTIN er ansvarlig for at personvernerklæringen til enhver tid er oppdatert, også på nettsidene. INTIN AS, ved daglig leder, er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Der det daglige ansvaret er delegert, kommer det fram under hvert enkelt punkt. Slike delegeringer omfatter kun oppgavene, og ikke ansvaret. Erklæringen inneholder opplysninger du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19) og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18 1.ledd)

Behandling av personopplysninger på www.INTIN.no

Nettredaktøren har det daglige ansvaret for behandlinger av personopplysninger på vår nettside www.INTIN.no med mindre annet er oppgitt under. Det er frivillig for de som besøker nettsiden å oppgi personopplysninger, og det blir bare gjort i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev, og kontaktskjema. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert. Mediebruket er INTIN sin databehandler, og er vår totalleverandør for utvikling, drift og vedlikehold av nettstedet. Opplysninger som samles inn i forbindelse med drift av nettstedet, lagres på egne servere som driftes av leverandøren. Det er kun INTIN og databehandlere (med underleverandører) som har tilgang til opplysningene som samles inn. En egen databehandleravtale mellom INTIN og leverandøren Mediebruket regulerer hvilken informasjon de har tilgang til og hvordan den skal behandles.

Hvilke data samles inn?

  1. Informasjonskapsler
    Informasjonskapsler (cookies) er små tekstfiler som plasseres på din datamaskin når du laster ned en nettside. Lagring av opplysninger og behandling av disse opplysningene er ikke tillatt med mindre bruker både har blitt informert om og har gitt sitt samtykke til behandlingen. Brukeren skal få vite om og godkjenne hvilke opplysninger som behandles, hva formålet med behandlingen er og hvem som behandler opplysningene, jf. ekomloven § 2-7b.Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics på våre nettsteder, disse plasserer 3 informasjonskapsler på din maskin. Disse begynner gtag.js, analytics.js, og ga.js. Informasjon fra dette verktøyet utleveres ikke til andre aktører. Les mer om hva som lagres og logges her: https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/cookie-usageSlik administrerer du informasjonskapsler: https://nettvett.no/slik-administrer-du-informasjonskapsler/
  2. Facebook Conversation Tracking Pixel
    En Facebook Pixel sporer anonymt hvem som har besøkt nettsiden og hvilke sider de har besøkt. Denne sporingen benyttes for å kunne tilby relevant markedsføring i Facebooks kanaler. Kapselen varer i 180 dager, og ingen personlig identifiserende informasjon blir samlet inn eller sporet. Brukerne kan selv kontrollere reklame som vises i Facebook ved å justere sine personlige innstillinger på Facebook. Der kan du også finne informasjon om hvilke informasjonskapsler Facebook bruker, og deres retningslinjer for personvern.
Facebook-informasjonskapslene og retningslinjene innen personvern finner du her: Facebooks cookie policy.
  3. Søk
    INTIN lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i søkefeltene på nettsiden. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i en egen database, og de blir bare lagret i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.
  4. Nyhetsbrev og kontaktskjema
    På nettsiden kan du velge å abonnere på vårt nyhetsbrev. For at vi skal kunne sende deg nyhetsbrev må du minimum registrere navnet ditt og en e-postadresse.Opplysningene lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet.
    På kontaktskjemaet kan du velge å gi informasjon ut over navn og kontaktinformasjon. Dette benyttes kun i forbindelse med at vi kontakter deg i etterkant, og blir lagret direkte i vårt CRM system for å kunne gi deg best mulig oppfølging.
  5. Påmelding til kurs og events
    På nettsiden kan du melde deg på kurs ved å oppgi navn, kontaktinformasjon og arbeidsgiver. I tillegg ber vi deg oppgi informasjon om evt. allergier og behov for tilretteleggelse. Personopplysninger vi får inn ved påmelding til kurs blir ikke benyttet til andre formål enn å administrere kurset. Med mindre du har gitt eksplisitt samtykke til noe annet, vil personopplysningene dine bli slettet etter at formålet opphører.

Hva brukes opplysningene til?

De innsamlede opplysningene vil ikke brukes senere til formål som er uforenlige med formålene angitt nedenfor, med mindre du har samtykket til det.

  1. Gjennomføre avtalen
    Personopplysningene dine behandles for å kunne yte etterspurt tjeneste (for eksempel sende ut nyhetsbrev og invitasjoner til arrangementer), til å forbedre og videreutvikle tilknyttede tjenester, herunder å tilpasse tjenestene etter brukernes antatte ønsker, og til å informere deg om nye bruksmuligheter.
  2. Forbedre brukeropplevelsen
    De innsamlede opplysningene benyttes for å følge med på om brukere med en bestemt nettleser/ enhet har problemer med å laste nettsiden, bestemte sider, bestemte tjenester, samt tilpasse formatet til nettleser/enhet som benyttes, slik at vi kan forbedre våre tjenester. Opplysningene som behandles for dette formålet brukes aggregert og anonymisert.
  3. Markedsføring og anbefalinger
    Vi behandler også personopplysninger for slike formål som å tilby deg muligheten til få meddelelser om produkter og tjenester, inklusive utsendelser av nyhetsbrev, og invitasjoner til å delta i spørreundersøkelser eller på arrangementer, dersom du på forhånd har valgt å få slik informasjon. Vi kan også bruke dine personopplysninger for andre forretningsrelaterte formål.
  4. Forstå markedstrender
    Personopplysningene som innhentes analyseres for å forstå markedstrendene samt for å forsøke å forutsi fremtidig atferd. Formålet med dette er bl.a. å utarbeide statistikk som vi bruker for å forbedre og videreutvikle nettstedene våre og forbedre tjenestene våre. Slike analyser kan gjøres av INTIN selv, eller ved at vi gjør et uttrekk av opplysninger som et annet selskap analyserer. Hvis det utleveres personopplysninger til andre selskaper for slike analyseformål, vil dette reguleres av egne databehandleravtaler med krav om konfidensialitet, og om at opplysningene ikke brukes til andre formål og slettes etter bruk m.m.
  5. Begrense misbruk av tjenesten
    Vi benytter informasjon knyttet til brukernes aktiviteter og teknisk data for å begrense ulike former for misbruk av tjenesten. Misbruk inkluderer blant annet svindelforsøk, spam, forsøk på å logge på andres brukerkontoer, hets og sjikane, og for øvrig handlinger som er forbudt etter norsk lov.

Tiltak for å sikre dine personopplysninger

  1. Er det frivillig å gi fra seg personopplysninger?
    Det er alltid frivillig for de som besøker nettsiden å oppgi personopplysninger. Du kan til enhver tid begrense mengden og typen av personopplysninger vi registrerer om deg gjennom å unnlate å skrive dette inn i skjemaer eller datafelt på vår nettside. Vi gjør oppmerksom på at dette kan medføre at noen av våre online-tjenester ikke fungerer optimalt, eller at din brukeropplevelse påvirkes. Når det gjelder muligheten for ikke å akseptere bruken av informasjonskapsler på nevnte nettsider, se avsnittet “2. informasjonskapsler”.
  2. Hvem får tilgang til mine personopplysninger?
    De som kan få tilgang til dine personopplysninger er et begrenset antall av INTIN sine medarbeidere, og tredjeparter som INTIN har gitt i oppdrag å utføre tjenester (slik som våre leverandører).
  3. Deling av informasjon med tredjeparter
    Opplysninger om deg og din bruk av tjenesten kan bli utlevert til andre selskaper, herunder våre samarbeidspartnere for gjennomføring av avtalte prosjekter, arrangementer og andre tilknyttede selskaper til bruk for samme formål som de ble innsamlet for. Så langt det er mulig vil opplysningene bli utlevert i anonymisert form, men for enkelte formål kan det være nødvendig at mottaker får opplysninger som gjør det mulig å identifisere deg. Våre databehandlere er underlagt taushetsplikt, og kan ikke benytte informasjonen annet enn i utførelsen av tjenesten for oss.
  4. Kombinering av personopplysninger med tredjepartsopplysninger
    INTIN kan ikke kombinere personopplysninger du har gitt direkte til oss med opplysninger som fås fra tredjepart
  5. Sikring av personopplysninger
    Vi har etablert rutiner og tiltak på ulike nivåer for å sikre at ikke uvedkommende får tilgang til personopplysningene dine, forhindre at personopplysninger går tapt ved feil, ødelegges eller skades og at all behandling av opplysningene skjer i tråd med gjeldende rett. Tiltakene inkluderer blant annet jevnlige risikovurderinger, tekniske systemer og fysiske prosedyrer for å ivareta informasjonssikkerhet og rutiner for å verifisere innsyns-og rettingsforespørsler.

Dine rettigheter

  1. Rett til innsyn
    Enhver som ber om det, har rett til å få grunnleggende informasjon om behandlingen av personopplysninger i en virksomhet etter personopplysningsloven § 18, 1. ledd. INTIN har gitt denne informasjonen i denne personvernerklæringen, og vil henvise til den ved eventuelle forespørsler. Den som er registrert i INTIN datasystemer har rett til innsyn i egne opplysninger.
  2. Krav om retting eller sletting av mangelfulle eller uriktige opplysninger
    Etter personopplysningsloven § 27 har den registrerte rett til å be om at uriktige, ufullstendige eller opplysninger INTIN ikke har adgang til å behandle blir rettet, slettet eller supplert. Krav fra den registrerte skal besvares kostnadsfritt og senest innen 30 dager.
  3. Sletting av personopplysninger
    Personopplysninger vil ikke bli lagret lenger enn det som er nødvendig for å oppfylle formålet med behandlingen, med mindre det kreves i lov at de oppbevares lenger. Du kan når som helst be oss om å slette opplysninger knyttet til deg som bruker, med mindre opplysningene er nødvendige for å kunne levere en tjeneste du fremdeles ønsker å ha tilgang til (eksempelvis et abonnement på nyhetsbrev), eller det er lovpålagt å oppbevare opplysningene. Du kan når som helst kalle tilbake ditt samtykke til behandling av personopplysninger.

Har du spørsmål?

Ta gjerne kontakt med oss på personvern@intin.no